Gianluca Codeghini (1968) lives and works in Milan.
Diploma at Art Academy of Brera, Milan. He attended the Electronic and Computer Music courses at the Civic Music School in Milan, and the semiotics courses at the Universities of Bologna and Milano.

His artistic experiences go back to eighties and regard the search of sounds and the modality to record and to regenerate noise.
In addition, he realizes performances and installations in urban spaces and galleries. In1990 he founded laciecamateria editions, limited editions. Some theoretical lines of his work concern topics like noise, light and blindness, powder, games, time and music in background. Various are the collaborations with other artists: recently "Warburghiana" a synoptic concert-conference-performance-book work in collaboration with A. Andrighetto, D. Bellini and E. Grazioli

He has been exhibiting in Italy and in other countries since 1990. Recently at: MAN Museum, Nuoro; Red Bull Music Accademy, Rome; ViaFarini, Milan; MART Museum, Rovereto Trento; GAMEC Museum, Bergamo; NEON gallery, Bologna and Milan; MUDIMA Foundation, Milan; MLAC Museum Laboratory "la Sapienza" University, Rome; Baruchello Foundation, Rome; Prometeo Gallery, Milan; Pomodoro Foundation, Milan; ALT Leggeri&Radici Foundation, Alzano Lombardo Bergamo.

Selected biography: "Dust in Art" edited by Elio Grazioli, Bruno Mondadori Editori; "Landslides" of Marco Belpoliti, Einaudi.

“…a strategy for distraction: I turn my attention from my interlocutor and his speech, I look away the book I was reading, the page I was writing, to the window, towards the outside…”

"…looking outside" is what Codeghini uses as strategy, mock, better: as feint, a "connerie", at the purpose of triggering such an involvement spectator-work . A character is looking outside the window for a "revenge", waiting for the other's move which will put him into play again.
Isn't such a wait the "game" itself? The "feint" is the rythmic beat allowing to deduce from the other's move your own position, your own "subjectivity…".

Every strategy is guided by moves: but the first one, here, is lost, the game is already started. now it is your turn.

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Nato a Milano nel 1968.
Diplomato all’Accademia di Brera Milano al corso di Pittura. Frequenta i corsi di Musica Elettronica e di Semiotica a Bologna e Milano. Le sue prime esperienze artistiche indagano nell’ambito della ricerca sonora e di una modalità per archiviare e rigenerare il rumore a queste affianca performance e installazioni in ambiti urbani e in spazi espositivi, nel 1992 fonda laciecamateria edizioni.
Alcune linee teoriche del suo lavoro vertono temi come il rumore, la luce e la cecità, la polvere, il gioco, l’intervallo, i sottofondi, svariate sono le collaborazioni.

Espone in Italia e all’estero dal 1990 in spazi pubblici, musei, gallerie e spazi virtuali, in questo ultimo anno: “Lo sguardo ostinato” a cura di E. Grazioli, MAN Museo d’Arte Provincia di Nuoro; ha presentato “Noi se” a Milano presso A+M Bookstore e a Roma all’interno del progetto “InsideOUT”, a cura di M. Allicata e F. Ventrella presso la Red Bull Music Accademy; realizza la colonna sonora del video “Ada Negri” di Dario Bellini; è pubblicato in “La polvere nell’Arte” a cura di E. Grazioli, Bruno Mondadori; “Il gioco epistemico” conversazione con P. Braione in “La cultura politecnica” a cura di M. Bartoldini, Bruno Mondadori; ”Il mondo dell’arte contemporanea in Italia” di G. Ciavoiello, Artshow Edizioni; ”Crolli” di M. Belpoliti, Einaudi; prende forma il progetto “Warburghiana” in collaborazione con A. Andrighetto, D. Bellini e E. Grazioli presso il MART Museo di Rovereto e Trento, il GAMEC Museo di Bergamo, la Fondazione MUDIMA di Milano, MLAC Museo Laboratorio Università la Sapienza di Roma, galleria NEON di Bologna.